Client: Cantiere Evento
Year: 2022
Serena Confalonieri faces again the field of urban installations, this time in Fasano, in the heart of Puglia. In the streets of this small town, among its typical limestone houses, the Milanese designer creates “Flores Leves – I was born on the twenty-first in springtime”. The new site-specific installation is a tribute to the Milanese poet Alda Merini and a celebration of the beginning of spring. It is installed on the building’s scaffoldings that cover the facade of Palazzo Carrieri, currently under renovation. The artwork, inaugurated in Fasano on Saturday 19th of March and visible for two months, is part of Cantiere -evento, an art program conceived in 1993 by Gianfranco Dioguardi with the aim of transforming construction sites into urban communication and promotion tools. A new cultural model now promoted by the Dioguardi Foundation in Italy and abroad under the artistic direction of Francesco Maggiore. The title of this artwork “Flores Leves” (the Latin for “light flowers”) refers to the floral pattern designed by Serena Confalonieri and the lightness of the covering sheets moved with the wind. The installation, curated by Vito Lamberti and Francesco Maggiore, was built in collaboration with the students of the IISS Leonardo Da Vinci in Fasano, after a three days workshop lead by Serena Confalonieri. The artwork concept takes inspiration from some typical elements of local crafts – such as lace and ceramics – and the designer transformed them into shapes created using the material texture of building sites covering sheet, thus assuming three-dimensionality and dynamism. The colors chosen and the linear elements that complete the decoration are instead a clear reference to the geometric abstractionism of artists such as Franco Grignani and Louise Bourgeois. The lights installed inside the flowers illuminate the façade at night, transforming the work of Serena Confalonieri into a floral constellation that gives the historic center of Fasano with further magic.
Serena Confalonieri torna a confrontarsi con l’universo delle installazioni urbane, questa volta a Fasano, nel cuore della Puglia. Tra le strade del paese, costeggiate dalle tipiche case intonacate con calce bianca, la designer milanese realizza Flores Leves – Sono nata il ventuno a primavera. Omaggio alla poetessa milanese Alda Merini e all’arrivo della primavera, la nuova opera site specific ha come supporto la rete di copertura di un ponteggio edile che riveste la facciata di Palazzo Carrieri, attualmente in ristrutturazione. L’iniziativa, inaugurata a Fasano sabato 19 marzo e visitabile per due mesi, si inserisce all’interno di Cantiere-evento, programma ideato nel 1993 da Gianfranco Dioguardi con l’intento di trasformare i cantieri edili in strumenti di comunicazione urbana e di promozione culturale; un modello oggi promosso dalla Fondazione Dioguardi in Italia e all’estero con la direzione artistica di Francesco Maggiore. Il nome dell’opera Flores Leves, dal latino “fiori leggeri”, si riferisce al pattern floreale disegnato da Serena Confalonieri e alla leggerezza dei teli di copertura del cantiere che si muovono con il vento. L’installazione, curata da Vito Lamberti e Francesco Maggiore, è stata costruita in collaborazione con gli studenti dell’IISS Leonardo Da Vinci di Fasano, a seguito di un workshop tenuto in loco da Serena Confalonieri. Per il concept, la designer ha preso ispirazione da alcuni elementi tipici dell’artigianato locale – come i pizzi e le ceramiche – trasformandoli in un disegno che sfrutta anche la trama materica del telo di supporto, assumendo così tridimensionalità e dinamismo. I colori scelti e gli elementi lineari che completano il decoro sono invece un chiaro riferimento all’astrattismo geometrico di artisti come Franco Grignani e Louise Bourgeois. Grazie ad alcune luci installate all’interno dei fiori, la facciata sarà illuminata anche di notte, trasformando l’opera di Serena Confalonieri in una costellazione floreale che arricchisce di ulteriore magia il centro storico di Fasano.