Client: Scuola Politecnica di Design
Year: 2023
Serena Confalonieri designs Bouquet, her new urban art project that gives color to Piazza Schiavone, a crossroads between the districts of Bovisa, Dergano and Affori, in the northern area of Milan: the project will be presented on Thursday April 20th 2023 on the occasion of the Milan Design Week.
The activity is part of a series of initiatives promoted by RUFA, Scuola Politecnica di Design and Repubblica del Design, in a logic of circularity and interaction of educational models with the local communities. The three entities – thanks to the collaboration of local institutions, such as the Municipality 9, the Municipality of Milan, the experimental recycling plant Design Differente and the Cap group – have decided to join forces for a permanent tactical urban planning project.
The project was created with the students of the Visual Design course held by Serena Confalonieri at the Scuola Politecnica di Design. The result is a big horizontal graphic work that pays homage to the different cultures that live in the area of Municipio 9, a lively melting pot in the northern part of the city.
This variety of cultures becomes a source of inspiration for a lively and multiform floral graphic that follows the segmented plan of the square, giving life to a floral bouquet whose geometries recall of the different countries’ flags, symbolizing the multiculturalism that inhabits the district. Flowers and natural elements branch out, in a playing with shapes and colors, from the fountain located in the center of the square, blossoming freely on the concrete.
Serena Confalonieri chooses to use bright and vibrant shades – such as yellow, blue, pink and green – in line with the eclectic personality of the neighborhood and the colorful aesthetic that distinguishes the designer. The ten chosen flowers are those that symbolize the foreign nationalities most present in the neighborhood: the rose for Morocco, the tulip for Turkey, the lotus flower for China, Sri Lanka and Egypt, the marigold for Ukraine, the water lily for Bangladesh, the jasmine for the Philippines, the peony for Romania, the lily for Peru and Ecuador, the red poppy for Albania and finally the Yucca Gigantea for El Salvador.
Serena Confalonieri firma Bouquet, il nuovo progetto di arte grafica urbana che colora piazza Schiavone, crocevia tra i quartieri di Bovisa, Dergano e Affori, nella zona Nord di Milano, presentato giovedì 20 aprile 2023 in occasione della Milano Design Week.
L’attività si inserisce all’interno di una serie di iniziative promosse da RUFA, Scuola Politecnica del Design e Repubblica del Design, in una logica di scalabilità e circolarità dei modelli formativi e di interazione con le comunità locali. I tre enti – grazie alla collaborazione delle istituzioni del territorio, come il Municipio 9, il Comune di Milano, la ricicleria sperimentale Design Differente e il gruppo Cap – hanno deciso di unire le forze per un progetto di urbanistica tattica permanente.
Il progetto è stato realizzato con i ragazzi del corso di Visual Design tenuto da Serena Confalonieri presso la Scuola Politecnica di Design. Il risultato è un’importante opera pittorica orizzontale che rende omaggio alle diverse culture che vivono la zona del Municipio 9, vivace melting pot che si affaccia sulla parte nord della città.
Questa varietà di culture diventa fonte di ispirazione per una grafica floreale vivace e multiforme che asseconda la planimetria variegata della piazza, dando vita ad un vero e proprio bouquet di fiori le cui geometrie riprendono quelle presenti nelle bandiere dei diversi paesi, simboleggiando la multiculturalità che abita il quartiere. Fiori ed elementi naturali si diramano, in un gioco di forme e colori, dalla fontana situata al centro della piazza, sbocciando liberi sul cemento.
Serena Confalonieri sceglie di utilizzare tonalità accese e vibranti – come il giallo, l’azzurro, il rosa e il verde –, in linea con la personalità eclettica del quartiere e l’estetica colorata che contraddistingue la designer. Le dieci tipologie di fiori scelti sono quelli che simboleggiano le nazionalità straniere più presenti nel quartiere: la rosa per il Marocco, il tulipano per la Turchia, il fiore di loto per la Cina, Sri Lanka ed Egitto, il tagete per l’Ucraina, la ninfea per il Bangladesh, il gelsomino per le Filippine, la Peonia per la Romania, il giglio per Perù ed Ecuador, il papavero rosso per l’Albania ed infine la Yucca Gigantea per El Salvador.